10.12.2012

Škoda Superb II, Abrex, 1/18

Škoda, automobilka, ktorú mnoho z nás v roku 1989 odpisovalo. Bola odsúdená na zánik podobne ako Yugo alebo FSO. Ale škoda na rozdiel od týchto mala tromf, vďaka ktorému prežila. Týmto tromfom bol Favorit. Práve ten poskytol Škodovke dostatok času aby mohla prebehnúť fúzia s Volkswagenom a aby mohol prebehnúť vývoj modelov novozrodenej automobilky. Prvými z nich ako určite všetci vieme boli Felicia a Octavia. Po istej dobe sa však páni vo Volkswagene veľkoryso rozhodli, že dovolia škodovke vyrábať limuzínu pre chudobnejšie trhy. V roku 2002 teda bola predstavená prvá generácia Škody Superb. Postavená bola na platforme B5, ktorú mala spoločnú napr. s VW Passat, len pri Superbe bol o 100mm väčší rázvor náprav.

Škoda Superb II, Abrex, 1/18

Malou zaujímavosťou je aj concept Škoda Tudor. Jednalo sa o coupe na podvozku vtedajšieho Superbu. Poháňané bolo 6-valcom s výkonom 142kw. Doteraz nikto nevie prečo Škodovka nezahájila výrobu. Predpokladá sa však, že Volkswagen to jednoducho nemohol dopustiť, kvôli ohrozeniu vtedy ešte len pripravovaného, čisto nového Bentley Continental GT. Možno vám to príde absurdné, keďže základný Continental má minimálne 2-násobný výkon, ale v prípade spustenia výroby sa mal do Tudoru montovať 8-valec s výkonom od 180 do 220kw.

Vráťme sa ale naspäť ku Superbu. V roku 2006 prišiel facelift jednotkového Superbu a v roku 2008 prišla na radu nová generácia. Už od prvého predstavenia na autosalóne v Ženeve budila veľký rozruch najmä kvôli dvojitému otváraniu kufra označovanému ako „Twindoor“. V najvyššej výbave dokáže dvojkový Superb s prehľadom konkurovať aj súrodencom ako Audi A6, poprípade stredne vybavené Audi A8. Niet pochýb o tom, ak by mala škodovka voľné ruky Superb by konkuroval aj vozom ako BMW rady 7 alebo Mercedes triedy S. To najlepšie, čo si do Superbu môžete zadovážiť je 6-valec 3,6l s priamim vstrekovaním paliva a výkonom 191kw. Tento agregát Superb zdieľa napríklad aj s českými policajnými Passatmi R36.

Dosť ale bolo rozprávok o aute, ktoré predsa všetci poznáme. Presuňme sa k modelu. Na prvý pohľad pôsobí model od Abrexu veľmi sebavedomo a kvalitne. Všetky otvárateľné časti doliehajú, len predné dvere sa sem tam otvoria až veľmi ochotne. Raz za pár rokov jednoducho treba zobrať šraubovák, rozobrať model a dotiahnuť pánty. Takisto svetlá sú veľmi pekne urobené a nemám im vôbec čo vytknúť.

Abrexe takisto zvolili aj správnu veľkosť diskov a tak model nevyzerá ako Superb chudobných príbuzných :-). Keď som ho kúpil tak mal model na streche aj anténu, ale z vlastnej skúsenosti vás varujem, že je veľmi krehká. Vzdávam hold, tomu, komu po 3 rokoch utierania prachu a leštenia táto anténa ešte stále drží na svojom mieste.

Pod kapotou modelu sa ukrýva agregát 2,0l TDi, ktorý je aj pri reálnom voze prekrytý veľkým plastom, takže tu nemali v Abrexe veľa práce. Na druhej strane kabeláž a nádoby na kvapaliny sú spravené s presnosťou a je vidno, že si dali záležať. Takisto kapota ide zľahka hore, zľahka dole a v polohe hore drží.

Model má otvárateľné všetky dvere, ku ktorým som sa vyjadril už vyššie. Jednoducho raz za čas ich treba dotiahnuť, ale myslím, že to zvládne naozaj každý. Interiér je robený kvalitne. Všetko je na svojom mieste ako pri reálnom voze. Veľké plus odovzdávam za budíky, ktorých čitateľnosť je veľmi dobrá a pôsobia na mňa naozaj dobrým dojmom. Ďalšie veľké plus odovzdávam za semišové pokrovčeky a v podstate kompletne celý interiér vozu.

Keď sa teraz pozerám na zadnú kapotu, spomínam si ako nadšene som ju otváral, keď mi Superb prišiel. Na modely je totiž otváranie Twindoor a dodáva to tomuto modelu maximálnu vierohodnosť. Dokonca aj roletka v kufri je zdvíhateľná a celý kufor je očalúnení semišom takže veľké plus Abrex.

Ku podvozku asi len toľko, že keď vám model stojí mesiac na poličke, prvé zapruženie ide mierne z tuha, ale keď sa rozhýbe, pruží pekne. Výfukové potrubie je zvládnuté precízne, ale na podvozku mohli popracovať kúsok viac. Ale úprimne: Kto si kupujeme model, aby sme sa naň dívali zospodu? Ja teda nie. Abrex veľký palec hore za tento model a hodnotenie 5 z 5 :-)

Pro SmallCars sepsal František Barla

Staňte se naším fanouškem na Facebooku
Modely ihned k sipozici

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace